Hijamah (Bekam) Semasa berpuasa atau ketika
ihram
Abdullah ibn Abbas r.a melaporkan bahawa Rasulullah s.a.w berbekam di kepalanya kerana sakit kepala berdenyut ketika dia berada dalam Ihraam. (Saheeh al-Bukhaaree (5701)).
Abdullah ibn Abbas r.a melaporkan bahawa Rasulullah s.a.w
berbekam ketika beliau sedang berpuasa. (Saheeh al-Bukhaaree (5694)).
Anas ibn Malik r .a ditanya: "Adakah kamu tidak
menyukai bekam untuk orang yang berpuasa?" Dia berkata, "Tidak
kecuali sebab seseorang menjadi lemah." (Saheeh al-Bukhaaree (1940)).
Ini tidak terjejas oleh hadis-hadis, "Pembekam dan
yang sedang berbekam telah melanggar puasa." (Shahih melihat Irwaa
al-Ghaleel (931)). Ini kerana hadith dibatalkan sebagai Sheikh al-Albaani dan
ibn Hazm (semoga Allah memberi rahmat kepada mereka) yang ditunjukkan oleh
hadith berikut:
Abu Sa'id al-Khudhree r.a berkata, "Rasulullah s.a.w
bekam disahkan untuk orang yang berpuasa." (Shahih melihat Irwaa
al-Ghaleel (4/74)).
Nampaknya hijamah (bekam) dibenarkan tetapi tidak disukai
Anas Ibn Malik r.a disebutkan kerana orang berpuasa menjadi lemah jika mereka
melakukan hijamah (bekam) dan Allah tahu yang terbaik.
Ulasan
Catat Ulasan